Media Carl Fridh 5M Fem M Moderator Mediaträning PR-byrå PR konsult Attitydundersökningar Konferencier Debattledare Event Interninformation Föredrag Pressreleaser Pressbearbetning Varumärken Marknadsstrategi Marknadsföring Kommunikatör
Startsida
Moderator
Media
Mätningar
Marknadsnärvaro
Medarbetareutveckling
Kontaktinformation

Budskapsträning:
Minipaketet är ett föredrag utifrån frågeställningar och exempel hos kundföretaget och branschen. Vi går igenom medias nyhetskriterier, sätt att presentera nyheter, hur man svarar eller inte svarar på journalisters frågor, hur man målsätter och följer upp mediabearbetning.

Maxipaketet består av praktisk intervjuövning varvad med journalistiska nyhetsvärderingar, nyhetskriterier och presentationssätt, hur man laddar nyheter/budskap för att nå fram, en enkel kommunikativ modell samt praktiska tips. I intervjupassen tränas bolagsbudskap och arbetspassen ägnas åt nyhetsjakt dvs en kartläggning av bolagets nyheter samt formulering av rubrik och ingress för utvalda nyheter. Det hela avslutas med en handlings- och tidsplan samt mål för releasing och ansvarsfördelning.

Resultatet blir en ordentlig träning i budskapsformulering och ett par dussin rejält bra nyheter som sedan kan översättas till bla pressreleaser.
 

Media
Vad intresserar media?
Hur bedömer media nyheter från mitt bolag eller organisation?
Hur tar jag praktiskt reda på om vi har nyheter som intresserar media?
Hur kan jag få andra att uppleva mina budskap relevanta och trovärdiga?
Svaret är Budskapsträning och Nyhetsjakt!

Nyhetsjakt:
Minipaketet är en delvis interaktiv övning med genomgång av journalistiska nyhetsvärderingar och presentationssätt samt rekommendationer vad som kan vara nyhetsintressant. Paketet innehåller ett antal minipass där var och en får lista sina egna nyhetsembryon. Det avslutas med en sammanfattning och rekommendation hur man går vidare med val av nyheter, strategi, rollfördelning och målsättning.

Maxipaketet Nyhetsjakt är en variant av budskapsträningen men med större tonvikt på genomgång av nyhetsembryon. Det innehåller teoretiska pass med nyhetsvärdering, nyhetskriterier och hur man laddar nyheter för att nå fram samt en enkel kommunikativ modell och praktiska tips.
Träningspassen går ut på att lista och prioritera nyhetsembryon samt övningar att formulera rubrik och ingress för utvalda nyheter och hur man verbalt kan kommunicera nyheterna. Det hela avslutas med en handlings- och tidsplan samt mål för releasing och ansvars- och rollfördelning.

Övriga mediatjänster:
Jag kan också ta uppdrag som sparringpartner i mediafrågor, verka som inhyrd presstalesman, ta hand om pressbearbetning t ex pressreleasutskick samt  mediauppföljning.